Muistiinpanoja työpajoista

Syksyn 2013 työpajat Virroilla

Päätimme keskittää vuoden 2013 syksyn kiertueen työpajat Virroille erinomaiselta tuntuneen
yhteyden auettua useampaan siellä toimivaan opettajaan. Teimme marras- joulukuun aikana neljän
käynnin yhteydessä vierailun yhteensä neljälletoista yläkoulun ja lukion oppitunnille. Tutkimme
erityisesti leikki-interaktioiden mahdollisuuksia tehostaa oppimista, parantaa kouluviihtyvyyttä sekä helpottaa opettajan työtä.

Suunnittelimme myös erityisen ilmaisutaitoharjoitusten kokonaisuuden, jonka pyrkimys on
integroida joskus kaukaisilta tuntuvia ominaisuuksia omaan keholliseen
kokemukseen. Tätä työpajaa vedimme neljälle eri ryhmälle. Kuvataiteellista
”Express- taidekorttiteos”- fokustamme kokeilimme yhdelle ryhmälle, mutta päädyimme siihen,
että prosessia täytyy vielä kehittää ennen kuin käynnistämme sen laajemmassa mittakaavassa.
Aiheeseen liittyvän kilpailun laitoimme kuitenkin liikeelle, ja jatkamme tämän(kin) prosessin
eteenpäin viemistä vuonna 2014.


Maanantai 11.11.

9-10.45 Draama, 9. luokka

Syksyn kiertue alkoi ”ominaisuusharjoittelun” vetämisestä ysiluokkalaisille. Kuljetus sisälsi
draamaharjoituksia ja tarinallista itsensä kanssa työskentelyä. Aluksi istuimme piirissä kevyesti
tutustumassa ja keskustelemassa opiskelijoiden kanssa. Selvitimme, mitä tekisimme tänään ja
miksi.

Prosessin alkuun opiskelijat saivat kolme marmorikuulaa, joilla käydä ostamassa ominaisuuskortteja
itselleen. Valitsemiansa ominaisuuksia opiskelijat työstivät sitten eri tavoin prosessin edetessä.
Harjoitusten jälkeen opiskelijat kehittivät lyhyitä näytelmäkohtauksia, jotka perustuivat ominaisuuksien
ruumiillistuneisiin hahmoihin, joissa mm. Rohkeus ja Herkkyys kohtasivat... Lopuksi kävimme piirissä läpi prosessin herättämiä ajatuksia ja oloja. Palaute opiskelijoilta oli kannustavaa, ja myös opettaja oli vaikuttunut.

Työryhmämme osana vieraili Ahaa- teatterin näyttelijä Suvi Leppänen, joka osallistui lämmittely- ja
teatteriharjoitusten vetämiseen.


12-12.45 Yhteiskuntaoppi, 9. luokka: Asuminen

Ensimmäiset leikki-interaktiokokeilut! Olimme keskustelleet opettajan kanssa tunnin aiheesta, ja
siltä pohjalta kehitelleet kolme kevyttä, muutaman minuutin interaktiota, jotka toimme sopivilla
hetkillä opettamisen lomaan (opettaja keskeytti puheensa hetkeksi, ja otimme tilanteen johdon
käsiimme). Kokeilemamme leikki-interaktiot olivat:

– Mielikuvamatka unelma-asuntoon silmät kiinni.
– Unelma-asuntonsa pohjapiirroksen piirtämistä kaverin selkään, asunnon kuvailua ääneen.
– Roolikeskustelu parin kanssa aiheesta ”Pankinjohtaja ja asuntolainaa hakeva nuori asiakas”.

Saamamme palaute oli positiivista sekä opiskelijoilta että opettajalta. Pyrkimyksemme tuoda
kokemuksellisuutta kevyen ja humoristisenkin käsittelyn kautta aiheeseen uskoaksemme auttoi
opiskelijoita sisäistämään tunnilla käsiteltyjä, asumiseen liittyviä asioita, pelkkää kuuntelemista
paremmin. Vaikka emme vielä tuolloin olleet kehitelleet mittaria, jolla tutkia vireystilan ja
motivaation muutoksia, uskomme, että nämä luovat ”välipalat” virkistivät opiskelijoita ja tarjosivat
opettajalle kaivattuja taukoja.


15-16.15 Draama, lukio (12 oppilasta)

Prosessi oli pääasiallisesti aamupäivän ohjelmaa vastaava (”ominaisuusharjoittelu”), mutta niin, että
kohtausten luomiset olivat vahvemmalla painotuksella. Lukiolaisten kanssa työskentely tuntui
sujuvan huomattavasti yläkoulaisia jouhevammin. Murrosikäisissä muutamankin vuoden ikäerot
tuntuvat vaikuttavan suuresti tämänkaltaisen työskentelyn laatuun ja mahdollisuuksiin. Ero näkyi
mm. opiskelijoiden huomattavasti suuremmassa oma-aloitteisuudessa ja ilmaisun rohkeudessa.
Opiskelijat antoivat meille erittäin kannustavaa palautetta, ja muutaman standup- komiikasta
kiinnostuneen nuoren kanssa sovimme jopa jatkossa tapahtuvista yhteistyökuvioista ilmaisutaidon
soveltamisessa.


Torstai 21.11.

9-9.45 Äidinkieli, 8. luokka: Kirjallisuus

Kokeilimme tällä tunnilla seuraavia leikki-interaktioita:
– Pöytärummutus.
– Vokaalileikki. (Keskustellaan parin kanssa niin, että saa käyttää vain yhtä vokaalia
kerrallaan: a,e,ö)

Leikit oli suunniteltu erityisesti seuraavaa kieliopin tuntia varten, mutta kirjallisuus- teeman
tarjoama avoin mahdollisuus aktiivisiin leikkeihin soveltui hyvin näiden interaktioden kokeilemista
varten. Opiskelijat innostuivat erityisesti vokaalileikistä, se oli heistä hyvin hauskaa.
Pöytärummutuksen osalta opimme, että ohjeiden anto on hyvin tärkeää. Tässä kokeilussa ohjeet
olivat todennäköisesti liian vaikeita, jonka vuoksi opiskelijat eivät tuntuneet aivan löytävän
pöytärummuttelun hauskaa mahdollisuutta ylimääräisen energian purkamiseksi ja vapautuneen
tunnelman sekä ryhmäkoheesion luomiseksi.


11-11.45 Äidinkieli, 9. luokka: Kielioppi

Kieliopin tunti tarjosi kiinnostavan mahdollisuuden luoda ja kokeilla kielellisiä leikkejä. Teimme
seuraavat, aiemmin aamulla harjoittelemamme interaktiot:

– Vokaalileikki.
– Gibberish- keskustelu parin kanssa.
Lopuksi lisäksi:
– Pöytärummutus.

Leikit toimivat erittäin hyvin. Vokaalileikki hauskuutti taas mainiosti, ja sopi täydellisesti
oppitunnin aiheeseen (opiskelijat olivat juuri keskittyneet konsonanttien ja diftongien käsittelyyn).
Gibberish- eli siansaksakeskustelu toimi myös hienosti ja luontevasti kielellisten tunnusmerkkien
kokemukselliseen tutkimiseen. Tällä kertaa pöytärummuttelu pääsi paremmin käyntiin, ja
opiskelijat alkoivat nauttia äänten tuottamisesta Stomp- musikaalin tyylillä. Tässä tapauksessa
kokeilimme sitä tunnin loppuun, ja se tuntui toimivan. Tätä(kin) interaktiota olisi hyvä kokeilla eri
tilanteissa ja keksiä siihen erilaisia teemoja ja sovelluksia. Rummuttelu voisi toimia hyvin esim.
tunnin aluksikin.


13-15 Kuvaamataito, 8. luokka (7 oppilasta)

Tässä pääsimme ensi kertaa kokeilemaan teoskorttien luomista Express- keräilykorttipeli-ilmiöön.
Ryhmä oli sopivan pieni henkilökohtaiselle ohjaukselle oman erityisen mielikuvituksellis-todellisen
hahmon luomiselle. Taidekorttiteoksille pohjautuvan sosiaalisen vuorovaikutusleikin esitteleminen
oli hankalahkoa, sillä tämän todellisuuspelin idea on niin uusi, ja suunnattu enemmän lukio-ikäisille
ja sitä vanhemmille. Kahdeksasluokkalaiset tekivät kuitenkin hienoja hahmokortteja itselleen ja
saamamme palautteen perusteella nauttivat prosessista.

Julistimme Taidekorttiteoskilpailun käynnistetyksi ja annoimme muutaman sitä mainostavan
julisteen kiinnitettäväksi koulun seinille.


Perjantai 29.11.

9-9.45 Englanti, 7. luokka: Imperfektin kertaus

Englannin opiskelun yhteyteen pyrimme luomaan innostavia leikkipelejä, joiden aikana opiskelijat
saattaisivat intoutua käyttämään kieltä rennosti ja luovassa tunnelmassa. Teimme oppitunnin aikana
kaksi leikki-interaktiota:

– ”Maaginen velhotaistelu” englannin sanoilla pienissä ryhmissä. (Heitellään sanoja kuin
velhot loitsuja maagisessa kamppailussa, vuoron siirtyessä aina ”loitsun” kohteena olevalle
osallistujalle.)
– ”Orkesterin johtaminen”: pienryhmillä on omat sanansa, joita (vaihtuvan) kapellimestarin
ohjeista toistetaan rytmikkäästi. Tällöin luokasta tulee kuin orkesteri, jossa erikuuloisia
soittimia.

Alkuhämmennyksestä toivuttuaan opiskelijat pääsivät leikkimisen vauhtiin. Opettaja antoi hyvin
positiivista palautetta, ja sanoi ottavansa hauskat leikkimme osaksi omaa opettamistansa.


10-10.45 Historia, 8. luokka: Toiseen maailmansotaan johtaneet tapahtumat

Pidimme kolme opiskeltavaan asiaan (yllättävällä tavalla) liittyvää hetkeä, joiden kautta tahdoimme
tutkia, miten luova toiminta voisi yhdistyä käsiteltävään tietoaineistoon oppimista syventävällä
tavalla. Interaktiot olivat seuraavanlaisia:

– Maailmankartan piirtäminen ulkomuistista (kaikki opiskelijat). Lopuksi skriinillä näytettiin
Australia- keskeinen ja tavanmukaisempi maailmankartta.
– Pikakalligrafia – maaginen muistiinpano.
Sekä lopuksi:
– ”Kirjoita kolme asiaa, jotka opit tällä tunnilla erillisille paperilapuille, ja tee niistä tolloja.”
Tarkkuusheittokisa luokan takaa edessä olevaan pahvilaatikkoon. Osuneet luetaan ääneen.

Maailmankartan piirtämisen taustalla oli yhtäältä tuottaa opiskelijoille konkreettinen kokemus oman
tietämyksensä vahvuuksista ja heikkouksista (oletetusti Suomi ja manner-Eurooppa olivat
tarkimmin kuvattuja) ja toisaalta ohjata heitä käsittelemään maailmansodan suuria linjoja luovasti ja
alitajuisesti. Australia- keskeisen kartan tarkoituksena oli yllättää opiskelijat ja tarjota heille
mahdollisuus oivaltaa maailmankuvien suhteellisuutta.

Pikakalligrafisten muistiinpanojen tekeminen on yksi kehittelemistämme luovista
muistitekniikoista. Se tuntuu erittäin lupaavalta menetelmältä syventää juuri opittua tietoainesta
luovan työn kautta. Pikakalligrafia syntyy muutamassa sekunnissa, ja valmisteluineenkin hetki ei
kestänyt muutamaa minuuttia pidempään, vaikka menetelmä oli kaikille uusi. Jos sitä tehtäisiin
säännöllisesti, voisi prosessi alkaa toimia vielä tehokkaammin - sekä ajallisesti että ennen kaikkea
oppimisen kannalta.

Oppitunnin viimeinen interaktio syntyi improvisoiden tilanteessa. Opiskelijat alkoivat tulla
levottomiksi tunnin loppua kohden, ja tahdoimme antaa heille vielä yhden mahdollisuuden koota
ajatuksensa yhteen. Tunnilla oli käsitelty natsi-Saksan sotaan johtaneita aluevaltauksia, joka oli
osoittautunut hankalaksi aiheeksi. Pikaisten tietolappusten tekemisessä opiskelijat kävivät
mielessään tunnin asiat ja nostivat niistä esiin muutaman pointin. Nämä he ohjattiin rypistämään
paperitolloiksi. Opiskelijat pyydettiin asettumaan luokan takaosaan. Sieltä he saivat purkaa
energiaansa heittelemällä tolloja luokan edessä olevaan maaliin, pahvilaatikkoon. Tilanne tuntui
kokoavan opiskelijoita yhteen ja vapauttavan raskaan aiheen tuomia tuntemuksia. (Tarkkuusheitto
saattaisi olla hyvinkin toimiva menetelmä moneen tilanteeseen, vaikka liitettynä jonkin opiskellun
asian ääneen lausumisen yhteyteen.) Saimme jälleen positiivista palautetta sekä opiskelijoilta että
opettajalta.


11.15-12 Uskonto, 7. luokka: Kungfutselaisuus

Tällä tunnilla annoimme musiikille hiukan normaalia suuremman roolin. Olimme jo aiemmin havainneet, kuinka suuri merkitys sillä voi olla oppitunnin alussa: kun luokassa soi jokin opiskelijoita kiinnostava musiikki, he siirtyvät paikoilleen ja virittyvät kuuntelemiseen huomattavasti paremmin kuin ilman alkumusiikkia. Nyt kokeilimme rauhallisen kiinalaisen perinnemusiikin soittamista hiljaa läpi tunnin. Se ei tuntunut häiritsevän ketään, vaan ennemminkin päinvastoin auttamaan keskittymisessä. Musiikin (”The Sound of the Soul - Music for Qin and Xiao”) tehoa lisäsi varmasti sen vahva integraatio oppitunnilla käsiteltyyn aiheeseen.

Teimme kaksi leikki-interaktiota:
– Pikakalligrafiatyöt kolmelle kortille.
– Jonkin tunnilla käsitellyn asian liittäminen nimenä kortteihin –> maagiset muistiinpanot!

Pikakalligrafia- menetelmä toimi erittäin hyvin – erityisesti siksi, että kuten musiikissa, sen integraatio käsiteltyyn aiheeseen (kiinalaiset uskonnot) oli niin vahva. Kolme työtä tuntui sopivalta määrältä, ja tällä kertaa palasimme kortteihin myöhemmin. Pyysimme opiskelijoita liittämään omiin teoksiinsa seuraavassa, tunnin lopulla tehdyssä interaktiossa aiheeseen liittyvän ajatuksen, käsitteen tai teeman. Korteista tuli erittäin hienoja, ja kannustimme opiskelijoita tekemään niitä jatkossa omatoimisesti lisää sekä käyttämään niitä kokeisiin valmistautumisessa.


13.15-15 Draama, 8. luokka

Ohjasimme jälleen ”ominaisuusharjoittelun”. Kahdeksasluokkalaisille prosessimme oli ehkä hiukan
haastava, vaikka muunsimme sitä helpommin lähestyttävään muotoon. Ryhmä oli aluksi varsin ujo
ja varautunut, mutta lähti lopulta teatteri-improvisaatiohinkin mukaan kiitettävällä uskaliaisuudella.


Tiistai 3.12. 

8-8.45 Englanti, 7. luokka: Sijamuodot

Oppitunnilla kerrattiin aiemmin opiskeltuja asioita. Koska ryhmä oli hyvin levoton, päädyimme
viime hetkessä muuttamaan suunnitelmamme. Kahden interaktion kautta ohjasimme heitä
rauhoittumaan ja keskittymään. Interaktiot olivat:
– Rentoutuminen. (Silmät kiinni, pää pulpettiin, valot pois, rauhallinen musiikki.)
– Vierustoverin hartioiden hieronta.


10-10.45 Äidinkieli, 7. luokka: Sijamuodot

Teimme kolme leikki-interaktiota tällä tunnilla:
– Alkuhuuto. (Kaikki sanovat kovaan ääneen jonkun eläimen, joka tulee mieleen.)
– ”Kerro parillesi ensimmäisestä asiasta, minkä muistat elämästäsi.”
– Vokaalileikki. (Keskustellaan parin kanssa niin, että saa käyttää vain yhtä vokaalia
kerrallaan: a,e,ö.)

Useimmiten olimme aloittaneet leikki-interaktioita sisältävät vierailumme lyhyellä ryhmämme ja
vierailumme esittelyllä, Nyt kokeilimme ensimmäistä kertaa jotain muuta: ”alkuhuutoa”, jonka
tarkoituksena oli herättää luokka heti alkuun rennompaan tunnelmaan. Vaikka opiskelijat eivät
kovin paljoa kehdanneet käyttää ääntään, vierailumme sävy meni perille... Parikeskustelun tarkoitus
oli tutustuttaa opiskelijoita toisiinsa ja ”murtaa jäätä”. Vokaalileikki toimi jälleen hienosti.


12.10-13.25 Fysiikka, lukio: Pyörimisliikkeet

Tämä oli ensimmäinen käyntimme luonnontieteitä käsittelevällä oppitunnilla. Pieni, aktiivisten
lukiolaisten ryhmä antoi oivan mahdollisuuden uudenlaisten muistimenetelmien kokeiluun. Teimme
kolme interaktiota, joista kolmas oli yksinkertainen rentoutumistuokio.

– ”Kehoon ohjelmointi”- leikki pareittain. (Vuorotellen autetaan toista sisäistämään äsken
käsitelty asia piirtämällä/ kirjoittamalla se johonkin osaan toisen kehoa, samalla opettaen
sitä ääneen.)
– Pikakalligrafia (yksi kortti + nimi)
– Rentoutuminen (silmät kiinni, pää pulpettiin, valot pois, rauhallinen musiikki)

”Kehoon ohjelmointi”- leikki herätti ensin kummastusta, sitten naurua ja sitten innostunutta
soveltamista. Menetelmä vaikutti toimivan varsin hyvin. Tämä hyvin epätavallinen, tarinallinen ja
humoristinen muistisovellus ohjasi opiskelijat:
1. hyvin turvalliseen keholliseen kontaktiin toistensa kanssa,
2. sisäistämään asian paremmin opettamisen kautta ja
3. ymmärtämään asiaa uudesta näkökulmasta - kaveria kuuntelemalla.

Keskustelimme pitkään oppitunnin jälkeen kyseisen opettajan (joka toimii myös Virtain lukion
vararehtorina) kanssa monista kouluun ja opettamiseen liittyvistä asioista. Hän nosti esille laajan
tarpeen selkeille ohjeille ja työkaluille, joilla opettajat pystyisivät siirtämään opetuksensa
painopistettä ”puhuvan pään” mallista opiskelijakeskeisempään työskentelyyn.

Hänen mukaansa Viihdeoppimis- projektin tavoitteet ovat vahvasti synkroniassa nykyisen
pedagogisen näkemyksen kanssa. Vaikka vanhan paradigman ongelmat tunnetaan hyvin ja uusien
suuntien visioista on jo vuosia puhuttu, ei käytännön opettamiseen ole vielä löydetty uudistuksia,
hän kertoi. Keskustelu vahvisti käsityksiämme siitä suuresta tarpeesta ja kiinnostuksesta, mikä uusia
opettamisen menetelmiä kohtaan on olemassa. Pyrimme tulevana vuonna suuntaamaan
toimintaamme entistä vahvemmin opettajille suunnattujen työpajojen ja konkreettisten tuotteiden
suuntaan.


13.35-14.50 Psykologia, lukio: Kehityspsykologia

Tällä oppitunnilla ei ollut varsinaista opetusta, vaan opiskelijat harjoittelivat ylioppilaskirjoituksiin
vastaamista psykologian kysymyksistä. Heillä oli oppikirjat mukana, joista välillä opiskelivat
kysyttyjä asioita. Jotta opiskelijat jaksaisivat keskittyä yli tunnin itsenäiseen työhön
ryhmätilanteessa, annoimme heille kolmen interaktion välityksellä rentouttavia ja virkistäviä
taukoja:

– ”Kehoon ohjelmointi”- leikki pareittain. (Vuorotellen opetetaan juuri käsitelty asia
piirtämällä/ kirjoittamalla johonkin osaan toisen kehoa, samalla puhuen ääneen.)
– Parin hartiahieronta.
– ”Cocktail- kutsut lakkiaisten jälkeen”, small talk- keskustelua kunkin yo- kokeessa
kirjoittamista psykologian vastauksista. Vichy- tarjoilu.
Lisäksi:
– Loppurentoutuminen. (Silmät kiinni, pää pulpettiin, valot pois, rauhallinen musiikki.)

Lukiolaisille vieruskaverin hartoiden hieronta tuntui luontevalta ja vaikutti tekevän monille hyvää.
Leikkisten cocktail- kutsujen tarkoitus oli:
1. tarjota opiskelijoille virkistävä tauko,
2. laittaa heidät liikkeelle pulpeteistaan,
3. yhdistää heitä ryhmänä ja
4. virittää heissä positiivista mielikuvaa omasta pärjäämisestä ylioppilaskirjoituksista.

Leikki kulki siten, että me tarjosimme opiskelijoille kuplivia juomia (kivennäisvettä) ja
onnittelimme heitä hyvin sujuneista kirjoituksista. He saivat parveilla juhlaseurueina ja keskustella
esim. mitä olivat vastanneet yo- kirjoituksissa psykologian ksymyksiin. Leikki toimi aika hauskasti,
vaikka ryhmä olikin aluksi tunnelmasta varsin ihmeissään. Tilanteesta jäi päällimäiseksi huomio,
kuinka harvinaista pienikin erityistunnelman luominen ja positiivisen huomion antaminen
opiskelijoille on. Tulevissa työpajoissa ja opaskirjoissa opettajille on tämäkin asia olennaista nostaa
esiin ja kannustaa opettajia ajoittain huomiomaan opiskelijat erityisin tavoin.

Leikki toimi samalla Viihdeoppimisprojektin vuoden 2013 työpajakiertueen kevyinä loppujuhlina. :)