Workshopin kuvaus - Kevät 2013
Kesto: tilauksesta riippuen 1 - 15 oppituntia
Sisältö:
Kesto: tilauksesta riippuen 1 - 15 oppituntia
Henkilömäärä: 5 - 30 henkilöä
Kohderyhmä: yläaste- ja lukioikäiset opiskelijat
Hinta: kevään kiertue on ilmainen
Hinta: kevään kiertue on ilmainen
Sisältö:
Olemme jakaneet työpajan sisällön kolmeen eri fokukseen, joita voidaan toteuttaa aikamäärästä riippuen. Lyhyempikestoisissa tilauksissa keskitymme esimerkiksi vain yhteen fokuksista. Olisimme myös kiinnostuneita avaamaan pitkäjänteisempää yhteistyötä eri aineiden opettajien kanssa. Siten oppimisviihdettä saataisiin integroitua myös normaalin opetuksen yhteyteen.
Fokukset ja menetelmät:
Draama, leikit ja kehollisuus
Sosiaaliset suhteet ovat tärkeä osa elämää, mutta niistä ei varsinaisesti puhuta kouluissa. Draaman ja soveltavan teatterin menetelmillä käsittelemme ihmissuhteisiin ja tunneilmaisuun liittyviä tilanteita ja etsimme niihin uusia ratkaisumalleja.
Mahdollistamme opiskelijoiden itsetuntemuksen kehittymisen ja ryhmän ilmapiirin paranemisen kehollisilla leikeillä ja draamallisilla ryhmäharjoituksilla. Improvisaatiotyökalut tarjoavat mahdollisuuksia myös esimerkiksi historiallisten tapahtumien läpikäymiseen ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien tutkimiseen.
Integroimme kehollisuutta oppimiseen myös liikunnallisilla oppimisleikeillä. Leikkisiä menetelmiämme voidaan soveltaa kaikkiin oppiaineisiin. Ne tekevät koulunkäynnistä elämyksellisempää ja siten kokonaisvaltaisemmin merkityksellistä opiskelijoille.
Vuorovaikutteiset taideteokset ja oppimistilanteet
Luomme koulumaailman sisälle teatraalisen todellisuuden utooppiseksi oppitunniksi, yhdistäen viihteellisyyttä opetukseen. Oppitunnilla leikitään ja pelataan opiskeltavalla materiaalilla, täten mahdollistaen opiskelijan heittäytymisen kokemukselliseen dialogiin opiskeltavan aineiston kanssa.
Tutkimme performatiivisen opettamisen mahdollisuuksia tehostaa oppimista pitämällä improvisoituja luentoja roolihahmojen kautta. Hienovaraisella komiikalla tai yllättävillä esityksellisillä opettamisen sävyillä oppilaiden mielenkiinto säilyy pidempään ja opetettava aineisto jää heille voimakkaammin muistiin.
Rakennamme myös yhdessä opiskelijoiden kanssa interaktiivisia installaatiotaideteoksia, jotka jäävät leikittämään koko koulua.
Pelit ja oppiminen
Ohjaamme workshopissa nuoria tekemään ja pelaamaan erityisiä kidekorttipelejä, jotka perustuvat erilaisten tietoainesten yhdistämiseen ja kiteyttämiseen pieniksi taideteoksiksi. Tätä voidaan tehdä kuvaamataidon ja jonkun muun oppiaineen yhteistyöprojektina.
Opiskelijoita suunnataan poimimaan oppiaineksesta heitä itseä kiinnostavia elementtejä ja löytämään niiden väliltä oivaltavia yhteyksiä. Kidekorttipelien olennainen painotus on opiskelun ja sosiaalisen vuorovaikutuksen rikastamisessa sekä kokonaisuuksien käsittämiskyvyn kehittämisessä. Luovuuden, pelaamisen ja ajattelutyön yhdistäminen tehostaa asioiden oppimista ja muistamista.
Tarkoituksemme on lisäksi inspiroida nuorten muodostamia ryhmiä, jotka kirjoittavat ja organisoivat eläytymisroolipelejä, joiden sisältö on suoraan tai epäsuorasti yhteydessä kouluissa opiskeltaviin aineisiin.