Muistiinpanoja työpajoista

Keväällä 2013 työmme koostui pitkään suunnittelusta ja erilaisten oppimispelien prototyyppien tekemisestä. Huhtikuusta lähtien työpajakiertueemme suuntasi kuuteen otteeseen Helsinkiin (Etu-Töölön lukioon) ja kävi kerran Hämeenlinnassa Hakkalan koululla.

18.4. Robin Hood -musikaali (musiikin kurssi), Etu- Töölön lukio.
75 min 16 hlöä

Joitain ajatuksia ennen keikkaa: Kuinka pystymme sovittamaan omat workshop- ideamme saamaamme musikaali- tilaukseen? Miten lukiolaiset ottavat meidät ja prosessimme vastaan? Millaisia lähtökohtia heillä mahtaa olla; millaisia valmiuksia, millaisia rajoitteita?

Saimme mielestämme hyvän tuntuman lukiolaisiin ja työpaja eteni varsin hienosti. Nuorista välittyi kokemus, että olimme osanneet luoda heitä kiinnostavia prosesseja ja välitöntä, luovaa tunnelmaa. Yksi huomioista, joka keikasta jäi mieleen, oli monen opiskelijan taipumus turvautua muuhun ryhmään oman rohkean itseilmaisun sijaan.

Tutkimme keikalla myös meidän, neljän työpajavetäjän yhteistoimintaa ensimmäistä kertaa. Totesimme, että useamman ohjaajan yhteispanos voi onnistuessaan pitää hetkittäin kaoottista tilannetta paremmin hallinnassa ja halutussa suunnassa. Olennaiselta tuntui kuitenkin antaa tarpeeksi tilaa osallistujien luovalle energialle, vaikka se olisi kouluympäristön tyypillisestä ahtaudesta vapautuessaan joskus holtitontakin...


19.4. Robin Hood -musikaali (ilmaisutaidon kurssi), Etu- Töölön lukio.
150 min 17 hlöä

Ennen työpajaa ilmassa leijui kysymyksiä: Miten käyttää pidempi aika hyvin? Mihin olisi hyvä keskittyä? Miten voisimme auttaa nuoria löytämään rohkeutta pysyä ryhmätilanteessa itsessään?

Edelliseltä päivältä jäi olo, että olisi syytä keskittyä kunkin opiskelijan oman tilan vahvistamiseen, läsnäoloon itsensä kanssa. Pidempi aika mahdollistikin hiukan syvemmin omaan keholliseen läsnäoloon ja astetta herkemmän tunnelman luomisen. Vahvemman yhteyden ja väljemmän aikataulun vuoksi oli monipuolisemman ja kiireettömämmän tekemisen lisäksi helpompi puhua nuorille olennaisista asioista, kuten roolien ottamisen taipumuksista ja aidosta itsenä olemisen haasteesta ryhmässä.


6.5. Äidinkieli (kirjallisuushistorian kurssi), Etu- Töölön lukio.
150 min 18 hlöä

Tutkimuskysymyksiä: Miten saada ”perinteisesti kuivaksi koettu aihe” (aineen opettajan ilmaisu) opiskelijoille eläväksi ja kiinnostavaksi? Miten inspiroida nuoria tutustumaan kirjallisuuteen, löytämään yhteyksiä klassisiin kirjailijoihin ja näiden teoksiin? Miten leikkiminen ja pelaaminen toimivat opetustilanteessa? Kuinka helposti tilanne riistäytyy opettajan/ ohjaajien käsistä? Miten luovaa kaaosta voi hallita hyvällä tavalla?

Eläytymistä ja teatraalista väittelyä sisältänyt korttipeli onnistui mielestämme vastaamaan saamaamme haasteeseen varsin hyvin. Omakohtaisuuden merkitys motivaation ja oppimisen kannalta (tässä yhteydessä omakohtaisen yhteyden saaminen kirjailijoihin) nousi prosessin suurimmaksi oivallukseksi keikalta. Huomasimme esimerkiksi, kuinka tärkeätä on antaa opiskelijoille työohjeet ja -materiaalit sellaisessa järjestyksessä, että he pääsevät prosessiin mukaan mahdollisimman vaivatta ja omista lähtökohdistaan. Liian aikaisin tai ilman kiinnostusta herättävää ”porkkanaa” annettu työtehtävä voi hidastaa ja hankaloittaa osallistujien syventymistä prosessiin.


7.5. Ilmaisutaito, Hakkalan koulun ylä-aste.
135 min 13 hlöä

Meitä ”varoitettiin” etukäteen, että kyseessä on varauksellisten ja vaitonaisten nuorten tyttöjen ryhmä. Opiskelijat lähtivät kuitenkin hienosti mukaan tutkimaan kehollisen ja draamallisen ilmaisun mahdollisuuksia. Ryhmä teki mm. ”eläviä veistoksia” omien muistojensa pohjalta. Musiikin, hauskojen teatteriharjoitusten ja kuuntelevan keskusteluilmapiirin kokonaisuus toimi hyvin, ja kokemus oli antoisa sekä osallistujille että vetäjille.


13.5. Psykologia (persoonallisuuspsykologian kurssi), Etu- Töölön lukio.
75 min 25 hlöä

Tutkimuskysymyksiä: Miten opettaa tietoainetta pelaamisen kautta? Kärsiikö aiheen oppiminen leikkisästä tunnelmasta? Jääkö pelaaminen tylsäksi, jos sillä on hauskuuselementin lisäksi selkeä opetusfunktio? Voisiko olla mahdollista kehittää peli, jossa opiskelu ja viihtyminen olisivat kiinnostavassa tasapainossa keskenään?

Tällä psykologian kurssin tunnilla aiheena oli mielenterveys. Loimme sitä varten uudenlaisen korttipelin, jonka tarkoitus on leikkisällä tavalla tutustuttaa opiskelijat aiheeseen. Kevyen humoristisen pelin tarkoitus on tasapainotella hulluuden rajoilla. Opiskelijat innostuivat pelistä ja pelaamisesta odotetulla tavalla, ja uskoaksemme myös oppivat käytännössä aiheeseen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä. Kokeilu ja tutkimus osoittivat, että viihtyisän opetuspelin luominen on suuri haaste, mutta huumori voi merkittävästi edesauttaa onnistumista.


13.5. Psykologia (kognitiopsykologian kurssi), Etu- Töölön lukio.
75 min 12 hlöä

Kehitimme tuntia varten oman ”muistipelin”. Kyseessä on muistin toimintaa (psykologian oppikirjaan pohjautuen) mallintava ryhmäpeli, jossa on erilaisia keskustelevia, luovaa ilmaisua ja muistamista vaativia kierroksia. Olennaista pelissä on omien, todellisten muistojen ja sattumanvaraisten tietoimpulssien yhdistäminen koherentiksi tarinaksi.

Prosessissa oivallus omakohtaisuuden merkityksestä oppimisessa ja opetustilanteiden luomisessa vahvistui entisestään. Tajusimme, kuinka äärimmäisen ratkaisevaa oppimisen kannalta on se tapa, sävy ja järjestys, jolla asiat tuodaan esiin. Opettaminen/ oppimisen ohjaaminen on todella haastava taitolaji! Draamallinen ymmärrys voi kuitenkin helpottaa prosessin toteuttamista huomattavasti.


23.5. Psykologia (kehityspsykologian kurssi), Etu- Töölön lukio.

75 min 12 hlöä

Tutkimuskysymyksiä: Miten opiskelusta voisi tulla omakohtaisempaa ja luovaa? Kuinka innostaa usein levottomia nuoria osallistujia keskittymään ja syventymään omaan sisäiseen maailmaansa?

Oppitunnilla käsiteltiin aikuisuutta ja vanhuutta. Olimme luoneet aiheeseen liittyen prosessin, jossa ohjasimme opiskelijat inspiraatiohetkien kautta yhdistämään omia kokemuksiaan ja olojaan aiheen luovaan käsittelyyn. Kokeilimme ensimmäistä kertaa työpajassa, miten nuoret lähtevät mukaan erityiseen kiteytyskorttipeliin (ks. blogi) tulevien pienoisteosten luomiseen. Alkuihmettelyn ja -kankeuden jälkeen monet osallistujat alkoivat saada kiinni prosessin luonteesta. Syntyi kiinnostavia korttiteosten aihioita, joissa nuorten oman sisäisen todellisuuden ilmiöt alkoivat vuorovaikuttaa opiskeltavan aineiston kanssa luovalla tavalla.


29.5. Historia (Suomen historian kurssi), Etu- Töölön lukio.
75 min 18 hlöä

Kevään viimeisellä historian kurssin tunnilla tunnelma oli kevyt ja painetta opiskeltavien aiheiden sisäistämisestä ei ollut suuri. Pyrimme silti vetämään kurssin sisältöä yhteen kiteytyskorttipelin pienoisteosten luomisen kautta. Opiskelijoilta syntyi hienoja teoksia, joissa historialliset hahmot ja ilmiöt uudestisyntyivät yllättävissä, kiinnostavissa ilmentymismuodoissa. Esimerkiksi Neuvostoliitto ilmeni erään opiskelijan korttiteoksessa nokkosena...

Kevään työpajakiertue päättyi tähän. Syksyyn suuntautuminen alkaa pienen reflektiojakson ja kesätauon jälkeen.