Keväällä 2013 työmme koostui pitkään suunnittelusta ja erilaisten oppimispelien prototyyppien tekemisestä. Huhtikuusta lähtien työpajakiertueemme suuntasi kuuteen otteeseen Helsinkiin (Etu-Töölön lukioon) ja kävi kerran Hämeenlinnassa Hakkalan koululla.
18.4. Robin Hood
-musikaali (musiikin kurssi), Etu- Töölön lukio.
75 min 16 hlöä
Joitain ajatuksia ennen keikkaa: Kuinka pystymme sovittamaan omat
workshop- ideamme saamaamme musikaali- tilaukseen? Miten lukiolaiset
ottavat meidät ja prosessimme vastaan? Millaisia lähtökohtia
heillä mahtaa olla; millaisia valmiuksia, millaisia rajoitteita?
Saimme mielestämme hyvän tuntuman lukiolaisiin ja työpaja eteni
varsin hienosti. Nuorista välittyi kokemus, että olimme osanneet
luoda heitä kiinnostavia prosesseja ja välitöntä, luovaa
tunnelmaa. Yksi huomioista, joka keikasta jäi mieleen, oli monen
opiskelijan taipumus turvautua muuhun ryhmään oman rohkean
itseilmaisun sijaan.
Tutkimme keikalla myös meidän, neljän työpajavetäjän
yhteistoimintaa ensimmäistä kertaa. Totesimme, että useamman
ohjaajan yhteispanos voi onnistuessaan pitää hetkittäin kaoottista
tilannetta paremmin hallinnassa ja halutussa suunnassa. Olennaiselta
tuntui kuitenkin antaa tarpeeksi tilaa osallistujien luovalle
energialle, vaikka se olisi kouluympäristön tyypillisestä
ahtaudesta vapautuessaan joskus holtitontakin...
19.4. Robin Hood
-musikaali (ilmaisutaidon kurssi), Etu- Töölön lukio.
150 min 17 hlöä
Ennen työpajaa ilmassa leijui kysymyksiä: Miten käyttää
pidempi aika hyvin? Mihin olisi hyvä keskittyä? Miten voisimme
auttaa nuoria löytämään rohkeutta pysyä ryhmätilanteessa
itsessään?
Edelliseltä päivältä jäi olo, että olisi syytä keskittyä
kunkin opiskelijan oman tilan vahvistamiseen, läsnäoloon itsensä
kanssa. Pidempi aika mahdollistikin hiukan syvemmin omaan keholliseen
läsnäoloon ja astetta herkemmän tunnelman luomisen. Vahvemman
yhteyden ja väljemmän aikataulun vuoksi oli monipuolisemman ja
kiireettömämmän tekemisen lisäksi helpompi puhua nuorille
olennaisista asioista, kuten roolien ottamisen taipumuksista ja
aidosta itsenä olemisen haasteesta ryhmässä.
6.5. Äidinkieli
(kirjallisuushistorian kurssi), Etu- Töölön lukio.
150 min 18 hlöä
Tutkimuskysymyksiä: Miten saada ”perinteisesti kuivaksi koettu
aihe” (aineen opettajan ilmaisu) opiskelijoille eläväksi ja
kiinnostavaksi? Miten inspiroida nuoria tutustumaan kirjallisuuteen,
löytämään yhteyksiä klassisiin kirjailijoihin ja näiden
teoksiin? Miten leikkiminen ja pelaaminen toimivat opetustilanteessa?
Kuinka helposti tilanne riistäytyy opettajan/ ohjaajien käsistä?
Miten luovaa kaaosta voi hallita hyvällä tavalla?
Eläytymistä ja teatraalista väittelyä sisältänyt korttipeli
onnistui mielestämme vastaamaan saamaamme haasteeseen varsin hyvin.
Omakohtaisuuden merkitys motivaation ja oppimisen kannalta (tässä
yhteydessä omakohtaisen yhteyden saaminen kirjailijoihin) nousi
prosessin suurimmaksi oivallukseksi keikalta. Huomasimme esimerkiksi,
kuinka tärkeätä on antaa opiskelijoille työohjeet ja -materiaalit
sellaisessa järjestyksessä, että he pääsevät prosessiin mukaan
mahdollisimman vaivatta ja omista lähtökohdistaan. Liian aikaisin
tai ilman kiinnostusta herättävää ”porkkanaa” annettu
työtehtävä voi hidastaa ja hankaloittaa osallistujien syventymistä
prosessiin.
7.5. Ilmaisutaito,
Hakkalan koulun ylä-aste.
135 min 13 hlöä
Meitä ”varoitettiin” etukäteen, että kyseessä on
varauksellisten ja vaitonaisten nuorten tyttöjen ryhmä. Opiskelijat
lähtivät kuitenkin hienosti mukaan tutkimaan kehollisen ja
draamallisen ilmaisun mahdollisuuksia. Ryhmä teki mm. ”eläviä
veistoksia” omien muistojensa pohjalta. Musiikin, hauskojen
teatteriharjoitusten ja kuuntelevan keskusteluilmapiirin kokonaisuus
toimi hyvin, ja kokemus oli antoisa sekä osallistujille että
vetäjille.
13.5. Psykologia
(persoonallisuuspsykologian kurssi), Etu- Töölön lukio.
75 min 25 hlöä
Tutkimuskysymyksiä: Miten opettaa tietoainetta pelaamisen kautta?
Kärsiikö aiheen oppiminen leikkisästä tunnelmasta? Jääkö
pelaaminen tylsäksi, jos sillä on hauskuuselementin lisäksi selkeä
opetusfunktio? Voisiko olla mahdollista kehittää peli, jossa
opiskelu ja viihtyminen olisivat kiinnostavassa tasapainossa
keskenään?
Tällä psykologian kurssin tunnilla aiheena oli mielenterveys.
Loimme sitä varten uudenlaisen korttipelin, jonka tarkoitus on
leikkisällä tavalla tutustuttaa opiskelijat aiheeseen. Kevyen
humoristisen pelin tarkoitus on tasapainotella hulluuden rajoilla.
Opiskelijat innostuivat pelistä ja pelaamisesta odotetulla tavalla,
ja uskoaksemme myös oppivat käytännössä aiheeseen liittyviä
käsitteitä ja ilmiöitä. Kokeilu ja tutkimus osoittivat, että
viihtyisän opetuspelin luominen on suuri haaste, mutta huumori voi
merkittävästi edesauttaa onnistumista.
13.5. Psykologia
(kognitiopsykologian kurssi), Etu- Töölön lukio.
75 min 12 hlöä
Kehitimme tuntia varten oman ”muistipelin”. Kyseessä on
muistin toimintaa (psykologian oppikirjaan pohjautuen) mallintava
ryhmäpeli, jossa on erilaisia keskustelevia, luovaa ilmaisua ja
muistamista vaativia kierroksia. Olennaista pelissä on omien,
todellisten muistojen ja sattumanvaraisten tietoimpulssien
yhdistäminen koherentiksi tarinaksi.
Prosessissa oivallus omakohtaisuuden merkityksestä oppimisessa ja
opetustilanteiden luomisessa vahvistui entisestään. Tajusimme,
kuinka äärimmäisen ratkaisevaa oppimisen kannalta on se tapa, sävy
ja järjestys, jolla asiat tuodaan esiin. Opettaminen/ oppimisen
ohjaaminen on todella haastava taitolaji! Draamallinen ymmärrys voi
kuitenkin helpottaa prosessin toteuttamista huomattavasti.
23.5. Psykologia
(kehityspsykologian kurssi), Etu- Töölön lukio.
75 min 12 hlöä
Tutkimuskysymyksiä: Miten opiskelusta voisi tulla omakohtaisempaa
ja luovaa? Kuinka innostaa usein levottomia nuoria osallistujia
keskittymään ja syventymään omaan sisäiseen maailmaansa?
Oppitunnilla käsiteltiin aikuisuutta ja vanhuutta. Olimme luoneet
aiheeseen liittyen prosessin, jossa ohjasimme opiskelijat
inspiraatiohetkien kautta yhdistämään omia kokemuksiaan ja olojaan
aiheen luovaan käsittelyyn. Kokeilimme ensimmäistä kertaa
työpajassa, miten nuoret lähtevät mukaan erityiseen
kiteytyskorttipeliin (ks. blogi) tulevien pienoisteosten luomiseen.
Alkuihmettelyn ja -kankeuden jälkeen monet osallistujat alkoivat
saada kiinni prosessin luonteesta. Syntyi kiinnostavia korttiteosten
aihioita, joissa nuorten oman sisäisen todellisuuden ilmiöt
alkoivat vuorovaikuttaa opiskeltavan aineiston kanssa luovalla
tavalla.
29.5. Historia (Suomen
historian kurssi), Etu- Töölön lukio.
75 min 18 hlöä
Kevään viimeisellä historian kurssin tunnilla tunnelma oli
kevyt ja painetta opiskeltavien aiheiden sisäistämisestä ei ollut
suuri. Pyrimme silti vetämään kurssin sisältöä yhteen
kiteytyskorttipelin pienoisteosten luomisen kautta. Opiskelijoilta
syntyi hienoja teoksia, joissa historialliset hahmot ja ilmiöt
uudestisyntyivät yllättävissä, kiinnostavissa
ilmentymismuodoissa. Esimerkiksi Neuvostoliitto ilmeni erään
opiskelijan korttiteoksessa nokkosena...
Kevään työpajakiertue päättyi tähän. Syksyyn suuntautuminen
alkaa pienen reflektiojakson ja kesätauon jälkeen.