Projekti tarjoaa suomalaisille lukioille konsultointipalvelua, jossa pyrkimyksemme on aktivoida lukio-opettajien luovuutta. Tämä tapahtuu konsultoimalla ja ohjaamalla heitä erityisesti persoonallisuutensa ja kehollisuutensa monipuolisempaan käyttöön opetustyössään opettajankokouksiin liitetyillä konsultointivierailuilla.
Tarjoamme opettajille uusia näkökulmia (mm. oppitunti draamallisena prosessina) ja työkaluja (mm. performatiivisuuden käyttäminen opetuksessa) työhönsä. Työskentelymenetelmänä käytämme itse kevyttä performatiivisuutta konsultoinnissa, tarjoten samalla esimerkkiä hienovaraisten, usein huomaamattomien draamallisten keinojen käytöstä esiintymistilaisuuksissa.
Tarkoituksemme
Toimintamme tarkoitus on ennen kaikkea aktivoida opettajissa luovaa asennoitumista opetustyöhönsä. Kiinnitämme huomiota etenkin pienten eleiden, äänenkäytön ja työhön asennoitumisen vaikutusta oppilaiden mielenkiinnon ja huomion saamiseen ja opetuksen perillemenoon.
Tarkoituksemme on yhtäältä kartoittaa lukio-opetuksen tämänhetkistä tilaa sekä käytössä olevien opetusmenetelmien toimivuutta opettajien näkökulmasta, toisaalta tarjota apua työhön liittyvien vaikeuksien voittamiseksi sekä henkilökohtaisten vahvuuksien ja erikoisosaamisen vahvistamiseksi.
Pyrkimyksemme on auttaa opettajia hahmottamaan kuinka opetustyö voisi muuttua heille itselleen mielenkiintoiseen suuntaan ja sen kautta myös oppilaita paremmin motivoivaan suuntaan. Johtoajatuksenamme on pitkällä tähtäimellä luoda entistä ihmislähtöisempää ja inspiroivampaa opetuskulttuuria, jonka menetelmät tukisivat sekä opettajan henkilökohtaista kasvua että opiskelijoiden halua oma-aloitteiseen oppimiseen.
Luovan elementin aktivoimisen hyötyjä
Opettajalle:
– oman työn muuttuminen kiinnostavammaksi ja hauskemmaksi
– opetuksen tehostuminen draamallisten keinojen käyttöönotosta johtuen
– oman opetusintohimon muistaminen tai löytyminen
– luovuuden ja kehollisuuden aktivoitumisen fyysiset hyvinvointivaikutukset (vähentynyt työuupumus, vähentyneet selkävaivat ym.)
– opiskelijoiden kunnioituksen lisääntyminen eläväisempää ja persoonallisempaa opettajaa kohtaan
Opiskelijoille:
– parantunut mahdollisuus oppimiseen monipuolisempien ja tehokkaampien opetusmenetelmien johdosta
– vireystilan kohentuminen oppitunneilla
– oppimismotivaation kasvu
– uteliaisuuden herääminen asioita kohtaan, jotka tuodaan esiin kiinnostavalla tavalla
– “luvan saaminen” aktiivisempaan ja monipuolisempaan itseilmaisuun
– esimerkin saaminen monipuolisempana ihmisenä olemisesta
Koululle:
– opetuksen tehostuminen
– opettajien ammattitaidon lisääntyminen
– työhyvinvoinnin lisääntyminen – vähemmän sairastumisia ym.
– yleisen ilmapiirin raikastuminen ja keventyminen
– luovuuden lisääntymisen aiheuttama innovaatioalttiuden kasvu
Avainajatuksemme
Opettajan työhyvinvoinnin ja työstään nauttimisen lisääntyminen heijastuu välittömästi kouluilmapiiriin ja oppilaisiin – pienilläkin piristävillä muutoksilla opetusmenetelmissä ja opettajan suhteessa opettamaansa aineistoon on mahdollista palauttaa oppilaiden kunnioitus opettajaa kohtaan, mikä puolestaan saa oppilaat keskittymään paremmin.
Erikoisosaamistamme ja taitoja, joita voimme auttaa opettajia omaksumaan, ovat teatterin keinojen monipuolinen soveltaminen, pelitekniikat oppimisen tukena sekä erilaisiin viestintätilanteisiin liittyvät haasteet ja erityispiirteet. Teemoja ja kykyjä, joita pyrimme sisällyttämään luontevaksi osaksi opetustoimintaa, edustavat seuraavanlaiset avainajatukset:
– Kehon aktivointi luontevaksi osaksi opetustilanteita
– Opetustapojen luominen omien vahvuuksien pohjalta
– Luokkahuone teatterina: opettamisen draamallinen ulottuvuus
– Huumoriin rohkaisu
– Kyky ratkaista konflikteja
– Työhyvinvoinnin parantaminen
– “Opettajasta henkilöksi”
Toimintamenetelmät
Konsultointipalvelumme tarkoitus on antaa huomiota opetukseen kokemuksena sekä tarjota luovia ratkaisuja ja uudistuksia opetustyössä toistuvasti esille nouseviin tilanteisiin. Konsultointi voi tapahtua useammasta opettajasta koostuvassa ryhmässä tai myös yksityisesti, luottamuksellisen keskustelun muodossa. Tarjoamme opettajille mahdollisuutta myös mennä seuraamaan opetustilanteita luokkahuoneeseen ja nostaa myöhemmin käytävässä keskustelussa esille esimerkiksi äänen- ja kehonkäyttöön, oppilaille annettuun yleisvaikutelmaan ja tunnelmaan liittyviä asioita.
Henkilökohtaisissa keskusteluissa keskitymme sekä opettajan omiin kokemuksiin ja kysymyksiin työstään että yhteen tai useampaan seuraavista teemoista:
1. Kehollisuus opetuselementtinä
- kehon käyttö puheen tehostajana: esiintymisasennot, äänenkäyttö, liikkuminen tilassa
- opetusvälineistön, kuten kynien ja liitutaulun, luova käyttö
- työn fyysiset ulottuvuudet – opettaja kehollisena olentona
2. Dialogisuuden toteutuminen suhteessa oppilaisiin
- millaisia mahdollisuuksia opetusympäristö tarjoaa opettajalle (ja oppilaille) jakaa henkilökohtaisia havaintojaan, tarinoita ja kysymyksiä elämästä
3. Intohimo opetettavaa ainetta kohti
- huomion kohdistaminen oman aineen erikoishienouksiin ja tämän ymmärryksen välittäminen oppilaille
- mahdollisuus luoda taktiikkoja, joilla opetusaineiston olennainen kärki voidaan teroittaa oppilaiden mieleen loppuelämäksi
4. Rohkeuden kynnys – tavanomaisuuden kierteen murtaminen
- spontaanius, opetustilan luova käyttö, esineiden aktivointi, yllättävä liikehdintä
- oppilaita lähestyminen, kontaktin kehollisuuden vaikutus
5. Leimahtamismenetelmä
- motivoivien ajatusten, teemojen, ilmiöiden ja opettajantyötä kantavien ideoiden löytäminen ja ottaminen osaksi päivittäistä opetusta