VIIHDEOPPIMISEN WORKSHOPIN UUDISTETTU TARJONTA (SYKSY 2013):
Tervehdys!
Viihdeoppimisen Workshop on muuntuva sekä tutkimuksellinen työpaja ja voi toteutua hyvin erilaisissa tilanteissa ja erilaisista lähtökohdista. Tässä on lueteltuna muutamia fokuksia, jotka ovat työn sekä tutkimuksen kohteena syksyllä 2013. Voimme myös tilauksesta räätälöidä juuri teidän kouluunne tai muuhun tilaisuuteen sopivan työpajan tai kurssin.
Syysterveisin,
Viihdeoppimisen Tiimi
_______________________________________
Tervehdys!
Viihdeoppimisen Workshop on muuntuva sekä tutkimuksellinen työpaja ja voi toteutua hyvin erilaisissa tilanteissa ja erilaisista lähtökohdista. Tässä on lueteltuna muutamia fokuksia, jotka ovat työn sekä tutkimuksen kohteena syksyllä 2013. Voimme myös tilauksesta räätälöidä juuri teidän kouluunne tai muuhun tilaisuuteen sopivan työpajan tai kurssin.
Syysterveisin,
Viihdeoppimisen Tiimi
_______________________________________
- Leikki-interaktio /
Performatiivinen opettaminen
(soveltuu kaikille oppitunneille)
Luomme tavanomaisen oppitunnin keskelle hetkiä, jolloin kokeilemme opiskelijoiden kanssa juuri opetetun asian luovaa käsittelyä sekä luomme vireystilaa ja tunnelmaa kohentavia, humoristisia ja muutoin virkistäviä ”välinäytöksiä”. Sopivan mittaiset ja jäsennellyt väliajat oppitunneilla voivat muuntaa nuorten opiskelukokemuksen inspiroituneemmaksi ja tarjota myös opettajalle hengähdystauon.
Tarkoituksemme on tutkia myös performatiivisuuden soveltuvuutta opetustilanteisiin ja tavoitteemme on löytää sellaisia luovia toimintatapoja, jotka elävöittävät opetusta, mutta eivät vie liikaa aikaa tai muuten häiritse opetustilannetta. Tässäkin asiassa toimimme mieluusti keskustelevassa ja joustavassa yhteistyössä kunkin aineen opettajan kanssa.
Kesto: 1 ot -
Luomme tavanomaisen oppitunnin keskelle hetkiä, jolloin kokeilemme opiskelijoiden kanssa juuri opetetun asian luovaa käsittelyä sekä luomme vireystilaa ja tunnelmaa kohentavia, humoristisia ja muutoin virkistäviä ”välinäytöksiä”. Sopivan mittaiset ja jäsennellyt väliajat oppitunneilla voivat muuntaa nuorten opiskelukokemuksen inspiroituneemmaksi ja tarjota myös opettajalle hengähdystauon.
Tarkoituksemme on tutkia myös performatiivisuuden soveltuvuutta opetustilanteisiin ja tavoitteemme on löytää sellaisia luovia toimintatapoja, jotka elävöittävät opetusta, mutta eivät vie liikaa aikaa tai muuten häiritse opetustilannetta. Tässäkin asiassa toimimme mieluusti keskustelevassa ja joustavassa yhteistyössä kunkin aineen opettajan kanssa.
Kesto: 1 ot -
- "Express" - ilmiötaideteos/ korttipeli
(soveltuu kaikille oppitunneille, esim. kuvataide)
Express on kehitteillä oleva interaktiivinen ilmiötaideteos/ peli, joka muodostuu eri ihmisten suunnittelemista korttitaideteoksista. Korttiteokset toimivat muun muassa konkreettisen pelaamisen, itseilmaisun ja luovan sosiaalisen vuorovaikutuksen välineinä. Korteissa kuvalliseen ilmaisuun liitetään tekstiä, kuten runoutta, sitaatteja tai esim. opiskelun kannalta keskeistä informaatiota sekä todelliseen elämään pohjautuvaa pelimekaniikkaa.
Järjestämme aiheesta valtakunnallisen kilpailun, jossa kekseliäimmät kortit palkitaan.
Kesto: 2 ot - 9 ot
Express on kehitteillä oleva interaktiivinen ilmiötaideteos/ peli, joka muodostuu eri ihmisten suunnittelemista korttitaideteoksista. Korttiteokset toimivat muun muassa konkreettisen pelaamisen, itseilmaisun ja luovan sosiaalisen vuorovaikutuksen välineinä. Korteissa kuvalliseen ilmaisuun liitetään tekstiä, kuten runoutta, sitaatteja tai esim. opiskelun kannalta keskeistä informaatiota sekä todelliseen elämään pohjautuvaa pelimekaniikkaa.
Järjestämme aiheesta valtakunnallisen kilpailun, jossa kekseliäimmät kortit palkitaan.
Kesto: 2 ot - 9 ot
- Interaktiiviset installaatiot
Viihdeoppimisen "interaktiiviset installaatiot" ovat leikkejä ja pelejä sisältäviä rakennelmia, jotka luovat kouluihin uusia mahdollisuuksia kevyeen ja luovaan yhteisöllisyyteen. Installaatioiden vuorovaikutteisten leikki- ja pelitoimintojen kautta teokset kannustavat normaalin kanssakäymisen ohella tapahtuvaan, luovempaan ja rohkeampaan vuorovaikutukseen.
Installaatioaihioita on useita
erilaisia, suurista rakennuspalikoista kirjeitä kuljettavaan junarata-installaatioon. Opiskelijat saavat valita toteutettavakseen
jonkun valmiista vaihtoehdoista tai luoda installaation omien
ideoidensa pohjalta.
Kesto: 2 ot - 9 ot
Kesto: 2 ot - 9 ot
- Kehollisuus ja draamallinen ilmaisu elämän ymmärtämisen työkaluna
Erityisesti ilmaisutaidon tunneille, mutta myös muiden aineiden tunneille tarjoamme kehollisen ja kokonaisvaltaisen itseilmaisun ja ryhmätoiminnan kehittämisen prosessia. Työstämme ja tutkimme erilaisten teatteriharjoitusten ja leikkien kautta mm. vuorovaikutukseen, ilmaisulliseen rohkeuteen ja elämän ymmärtämiseen liittyviä asioita.
Toisen kohtaamisen haasteet, omien ja muiden tunteiden huomioiminen sekä ilmaiseminen ja seikkailullinen asenne elämässä ovat tutkimuksen kohteina, kuten myös hengitys, äänen käyttö ja koskettaminen. Draaman taju eli mm. ajoituksen, rytmin ja intention vaikutusten ymmärtäminen on tärkeää myös näyttämön ulkopuolella.
Kesto: 2 ot – 9 ot
- Seikkailun ytimessä – kurssi
Seikkailutyöpajan keskeinen tarkoitus on aktivoida nuoria sekä herättää heissä luovempaa ja seikkailullisempaa asennetta elämää kohtaan. Pyrimme inspiroimaan nuoria kokemaan ja ilmaisemaan omaa sisäistä maailmaansa rikkaammin, ja siten tekemään myös opiskelustaan kiinnostavampaa. Kurssi on opiskelijoille vapaaehtoinen ja sen menetelmä avoin sekä ryhmälähtöinen.
Miten koulusta voisi tehdä kivemman paikan? Mitä koulussa ei opeteta, mutta mikä on elämässä tärkeää? Miten elämä toimii? Mitkä asiat tulevat joka tapauksessa vastaan? Näitä kysymyksiä lähdemme pohtimaan yhdessä opiskelijoiden kanssa. Työskentelemme nuorille tärkeiden asioiden parissa monin erilaisin tavoin – kurssi sisältää seikkailuja, performatiivisuutta, vuorovaikutteisten installaatioiden luomista ja todellisuuspelien pelaamista.
Kurssin yhteydessä kehitämme myös "Seikkailijan käsikirja" -ilmiötaideteosta/ peliä. Prosessin tarkoitus on yhdesssä nuorten kanssa poimia havainnoista ja kokemuksista olennaisimpia asioita esiin ja työstää niitä kirjan ja korttipelin muotoihin. Aihealueita tulemaan olemaan esim. ihmissuhteiden perushaasteet, seikkailijan elämänasenne, itsenäisyys/ riippuvuudet, sosiaaliset valtapelit, tunteiden käsittely, pelkojen kohtaaminen, läsnäolon ja kuuntelemisen herkkyys...
Kesto: 3 x 3 t
Riippuen koulunne kiinnostuksesta, voimme toteuttaa kurssin myös laajennettuna. Tällöin se voisi toimia omana, kurssipisteitä kerryttävänä kokonaisuutena, esimerkiksi opiskelijoiden puuttuvia suorituksia korvaavana kurssina. Kurssi voidaan toteuttaa joko koulussa tai muissa tiloissa.
- Opettajien performanssityöpaja
Tutkimme yhdessä opettajien kanssa performatiivisuuden mahdollisuuksia opetusvälineenä. Katsomme tuorein silmin, mitä opetustilanteissa todella tapahtuu ja miten tunnelmaa voi oppia muuntamaan tarpeen vaatiessa. Tarjoamme erilaisia työkaluja, joiden avulla opettajat voivat paremmin saada opiskelijoiden huomion ja päästä parempaan yhteyteen heidän kanssaan. Kehollisten ja ilmaisullisten harjoitusten kautta pääsemme aktivoimaan ja työstämään persoonallista läsnäoloa – opettajan tärkeintä työvälinettä.
Kesto: 2 t – 6 t